onsdag 8 oktober 2008

Varför slutade jag blogga på Kuriren

INTERVJUN I TIDNINGEN EXTRA:

Hur är läget?


Omtumlad, under de senaste sex månaderna har bloggen varit en strukturerande del av min vardag. Utan blogg känner jag mig vilsen som en napp i röven.

Varför är du borta från Kurirens hemsida?

Jag beslöt att ta en paus i bloggandet och Kuriren vill inte ha inaktiva bloggar och har därför tillfälligt plockat bort bloggen från hemsidan. Tills och om jag beslutar mig för att återvända.

Vad ligger bakom detta?

Jag har väldigt höga ambitioner med mitt bloggande och har därför lagt ner otroligt mycket tid på att skriva en mycket bra och läsvärd blogg. Men att ha en förstklassig blogg kräver en satsning, både teknisk och ekonomisk. Men Kuriren kan eller vill inte göra den satsningen.

Hur ser du på framtiden? Kommer du tillbaka igen?

Jag vet inte i nuläget. Jag måste analysera vad jag vill med mitt bloggande.
Vill jag fortsätta blogga på samma nivå och med samma intensitet, måste jag börja söka mig någons annanstans. Om inte, om bloggen blir en hobby, så kan jag inte tänka mig någon annanstans än Kuriren att blogga på.

Hur ser du på den tid du bloggat i Kuriren?

Det har varit en fantastisk tid. Blogga är det roligaste jag gjort. Jag har sett det som min verkstad där jag får leka fritt med ord, med formuleringar, där jag får bli arg och ledsen. Där jag får svära och skämta utan censur.
Och jag har alltid fått ett fantastiskt gensvar från läsarna och från redaktionen.

Du finns på blogspot istället?

Ja, jag har en abstinensblogg, (http://martinezpeleta.blogspot.com) Jag
märkte med en gång att jag har svårt att leva utan att blogga. Jag vet inte om den plockar fram mina bästa sidor, men den blockerar i alla fall mina sämsta. Till och med min dotter har reagerat: "Pappa, titta på dig själv. Du måste börja blogga igen"

Blir din blogg annorlunda där?

Ja, förmodligen. Jag ska ta det lite lugnare. Men jag ska också skriva mer intimt, mer personligt och försöka att inte ha sådana prestationskrav. Den kommer nog handla mindre om Norrbotten och mer om Argentina.

Hur ser dina dagar ut hemma i Argentina annars?

Umgås väldigt mycket med mina barn, försöker ro i hamn några andra projekt jag har på gång. Läser väldigt mycket. Grillar på helgerna, dricker ett glas vin i trädgården på kvällarna. Jag tror att många skulle bli väldigt avundsjuka på min argentinska vardag.

Längtar du tillbaka till Luleå och Norrbotten?

Nej. Här är det 30 grader varmt och jag kan grilla tunntarm.

Kommer du tillbaka?

Det beror faktiskt inte på mig. Jag har min flickvän i Luleå, så jag anpassar min sommarvistelse till hennes karriär. Så länge hon stannar i Luleå, kommer jag tillbaka. Men jag vet inte om hon kommer vara kvar nästa sommar.

Inga kommentarer:

 
Free counter and web stats