fredag 10 oktober 2008

Han för och hon följer lätt som en vind

Snälla, titta på det här.
Jag och min dotter dansar tango.

Hon har bara tagit en lektion.
EN jävla lektion!

Min mamma har lärt henne grundstegen
en halvtimme.

Nu är det upp till bevis.
Nu ska hon dansa med sin pappa.

Då försvinner hon plötsligt.

Låser in sig på toa.

Kommer ut.
Hon har målat läpparna.
Satt upp håret.
Bytt kläder.
Tagit på sig mammas tangoskor.
Hon har till och med sprutat på sig parfym!

Bara för att dansa tango med sin pappa.

Glöm bort idioten hon dansar med!
Hans otympliga steg!
Hans osmidiga kropp!

Titta på henne.

Jag känner med en gång, att hon är något
alldeles speciell. Hon är så mjuk, så lätt att föra.

Hon kan ju inte dansa, hur skulle hon kunna
efter 30 minuter!?

Så eftersom hon inte kan lita på sina egna steg
tittar hon aldrig ner på sina fötter.

Hon blundar, hon lutar huvudet mot mitt bröst
och litar på mig. Som så många gånger förr.

Jag känner hur hennes kropp blir mjuk och följsam.

Jösses, vilken talang!

Titta själva.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mama mia vilken donna! vackert!
- Svägerskan

Anonym sa...

Va gulligt... jag saknar att dansa med min pappa

Anonym sa...

Vilken naturbegåvning!

/ Kalle

Anonym sa...

Que hermosa, definitivamente una de las dos mejores cosas que has hecho. La otra es Octavio.

Besos, Nanna

Anonym sa...

que grande mi prima hermosa!! mil besos!

 
Free counter and web stats